Sunday, December 27, 2009

Pilihan hidup




bandar besar yang sering memberi peluang pilihan yang juga besar


Hmmmm…pilihan hidup?????suatu persoalan yang sering kali mengganggu fikiran dan membuatkan manusia gelisah dan tidak tenteram…hidup mmg perlu ada pilihanseperti firman Allah yg banyak termaktub dalam kitab suci Al-Quran,kita yang memilih untuk diri kita berada pada jalan taqwa mahupun fujur,memilih islam sebagai DEEN mahupun yg lain…semuanya terletak pada tangan kita,hati kita,usaha kita….


tangan2 yang diharap mampu membuat pilihan yang terbaik


namun tidak semuanya pada kita kerana siapalah kita…siapa kita???adakah kita punya kuasa untuk mengawal segalanya??tidak…kita hanya hamba,hamba ciptaan Allah…Allah itu Maha Mengetahui,walaupun itu pilihan kita tapi sebenarnya Allah yang telah menentukan pilihan kita,kerana hatta setiap kali hembusan nafas kita pun dalam genggamanNYA…manusia hanya terbatas pada kudrat,akal,emosi yg dianugerahkan Allah dan kita tidak tahu apa yg telah Allah sediakan terbaik untuk kita …kuasa Allah itu mampu mengatasi segalanya…andai pilihan y kita buat itu bukan takdirnya,Allah akan ubah dan tetapkan takdir yg lebih baik untuk kita…dan jika pilihan kita itu sememangnya telah menjadi takdir kita,berbahagialah…yang memilih adlah manusia kerana setakat itu had kemampuan kita dan yg selebihnya padaNYA..



 berdoa supaya diberikan yang terbaik untuk kita

 kuatkanlah hubungan kita dengan Allah,jgn pernah putus asa dalam berusaha dan berdoa…teruskanlah selagi nyawa dikandung badan…semoga ada diantara impian,hasrat,pilihan kita adalah takdir yg telah tersurat kerana dalam hidup kita ini,terlau banyak hikmah Allah yg kadang-kadang diluar jangkaan kita.



5 comments:

  1. memang dalam khidupan seharian, kita berhadapan dgn masalah dalam m'buat pilihan dan keputusan..sampaikan nk pi makan pn kna wt pilihan..nk makan kt flat ke sksyen 2..sntiasa mohon Allah m'bantu kita dlm m'buat pilihan dan kputusan..

    ReplyDelete
  2. Nak teman hidup pun nak kena buat keputusan, nak cari tarikh pun keputusan juga tu ustaz

    ReplyDelete
  3. pemilihan serta pencarian pasti akan menemukan suatu jawapan,insyaallah...harap2nya jawapannya adlah yg terbaik dari Allah...tp sebelum tu,kene la usaha dulu...

    ReplyDelete
  4. salam.
    Cari dan terus mencari basyir...
    Pencarian yang membutuhkan sinar di hujung destinasi.Pencarian hakikat kita sbg manusia.hamba kepada rabb.

    ReplyDelete
  5. selagi nafas dikandung badan,hidup ini tidak akn kenal erti untuk tidak mencari...semua manusia mencari cuma pencarian mereka itu terarah kepada kebenaran ataupun sebaliknya...~

    ReplyDelete