Sunday, January 20, 2013

Allahuakbar!


Buka mata kita seluasnya dan lihatlah sekeliling kita. Renungkan pandangan kita pada objek yang buat kita terpana. Selaminya dengan anak mata kita dikala itu juga bukalah seluasnya hati kita. Dalam diam hembusan nafas lega menyapa di telinga berdesir. Sungguh aku hanya insan kerdil kepada yang Maha Esa. Pasti itu yang terdetik di hati kecil ini jika kita benar-benar sedar tentang hakikat kehidupan manusia dan alam sejagat ini. Sesuatu yang terpenting dalam kehidupan kita untuk mencari peluang dekat dan akrab dengan Allah s.w.t. Bukan kerana untuk berbangga dengan manusia tetapi untuk kita jadi insan yang dipilihNYA untuk menempa syurgaNYA di akhirat kelak. Sepertimana yang kita semua sediamaklum akhirat adalah kepastian kehidupan abadi kita. maka di dunia inilah jalan penentunya.

dalam kesibukan menjalani kehidupan kita ini,sering kita terlalai dan alpa dengan hakikat ini. melupakan Allah tika kita sedang bergembira, mengabaikan tanggungjawab kita padaNYA tika sibuk bekerja. namun kasihnya Allah tidak pernah melupakan dan mengabaikan kita. setiap saat dan waktu, limpahan rahmat dan kasih sayangNYA sentiasa berdamping disisi kita. manakan tidak, disaat kita bergembira, Allah beri kita nikmat untuk meraikan kegembiraan. disaat kita bekerja, Allah anugerahkan kemudahan dalam urusan kita. tapi manusia tetap tidak merasai hakikat itu dan terusan melupakan hal itu.


"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang. ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang yang berakal"

Ali-Imran 3:190


tidakkah ada sekelumit rasa malu kita padaNYA?sungguh sombong manusia dengan tuannya. ada juga diantara manusia yang menjawab "alah,kubur masing-masing,pe ada hal" dan "sendiri buat,sendiri mau ingatlah", antara kata-kata angkuh manusia bila diingatkan tentang Allah s.w.t, tentang azab kubur, tentang kehidupan akhirat. masih mahu berpijak di bumi Allah s.w.t dan masih mahu melakukan maksiat diatasnya. manusia punya maruah dan harga diri namun mereka telah membuang semua itu jauh-jauh. semua itu tiada makna bagi mereka. namun ingatlah firman Allah s.w.t.

"Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya. Merekalah ahli neraka. mereka kekal di dalamnya"

Al-A'raaf 7:36



semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang tidak tahu bersyukur. marilah sama-sama kita mengambil peluang kehidupan ini untuk kita perbaiki kelemahan diri dan juga mempertingkatkan amal kita kepada Allah. s.w.t.



No comments:

Post a Comment